Recensies

“Paganini Caprices fonkelend van toon!”

klassieke zaken, Wenneke Savenije


“In de Reestkerk kon het publiek afgelopen zondag genieten van twee topmusici. Violist Bob van der Ent en pianist Daniël Kramer presenteerden hun programma ‘Weense Klassiekers’. Het publiek genoot van de uitvoering van vioolsonates van Mozart en Beethoven voor de pauze en van sonate Op 78 van Brahms na de pauze. Het concert werd afgesloten met een spetterende uitvoering van Hongaarse Dans nr 7 van Johannes Brahms. Beide musici toonden hun virtuositeit op hun instrument. Met name de sonate van Beethoven die hoge eisen stelt aan de pianist kreeg een schitterende vertolking. Beide instrumenten kwamen volledig tot hun recht en vormden een twee-eenheid. De Hongaarse dans aan het slot gaf de violist alle ruimte om zijn virtuositeit te laten horen. Het publiek dankte de musici dan ook met een welverdiend en langdurig applaus. Ook deze middag weer een geslaagd SKOA concert van hoge kwaliteit.”

Recital Oud Avereest, 15 november 2015


“Van der Ent’s and Rakier’s recital will perhaps appeal most strongly to those interested in Dutch composers from the selected period; but its highly accessible and straightforwardly appealing works, by themselves, should help broaden the release’s potential audience among those who’ve sampled it. Recommended.” 

Robert Maxham, Fanfare Magazine USA


“Bob van der Ent en René Rakier verdienen een lintje voor hun inspanningen om deze drie sonates van de vergetelheid te redden. Daarvoor is niet alleen muzikaal vakmanschap nodig, maar ook ondernemingszin en musicologisch inzicht. In alle opzichten blijken ze succesvol. Rakier en van der Ent mogen trots zijn op het feit dat ze de Nederlandse muziekbeschrijving hebben verrijkt met drie prachtige sonates. Proficiat!”

Siebe Riedstra



“Bob van der Ent viool en Daniël Kramer piano waren in topvorm bij hun diep doorleefde uitvoering van de grote meesters. Wanneer je als toehoorder zo een klasse concert meemaakt voelt iedereen dat er in “In den Wouwdfluit” iets bijzonders aan de hand was. Beethoven die zichzelf ruimschoots overtreft met zijn compositie van de Kreutzersonate, kreeg een gepassioneerde vertolking. Deze muziek vraagt een perfecte techniek, teamwork en een briljante toonvorming in de klank van de viool en de piano. Elk deel heeft naast de adagio’s heftige delen qua tempo en uithoudingsvermogen. Bijzonder is dat violist Bob van der Ent en pianist Daniël Kramer zich geheel ten dienste stelden van de muziek en niet van de techniek. Er ontstond zo een fantastisch muzikaal samenspel tussen deze twee rasartiesten. De verrassing was hier deel twee, de Blues. Ravel componeerde hier een Jazzstuk met klassieke allure. Bob van der Ent liet de blues lijnen meesterlijk opbloeien met veel raffinement. In het laatste deel werd het horde lopen voor de violist en pianist. Een wild “perpetuum mobile” leek inderdaad geen einde te krijgen. Heftig samenspel en tegenspel tussen Kramer en van der Ent. Een toegift kon niet uitblijven. De bekende Habanera van Ravel voor viool en piano bracht kalmte in de zaal. Weer konden de luisteraars genieten van de verfijnde toonvorming van de violist, schitterend begeleid door de pianist.”

Recensie optreden in de Wouwdfluit, 11 maart 2012


“Swingend  de kerk uit! Twee getalenteerde musici brachten een programma met ‘contrasterende meesterwerken’. Het concert ving aan met de prachtig en virtuoos gespeelde ‘Kreutzer”sonate van Beethoven. Zo begon de muzikale reis rond 1830 en eindigde in 1928. Bij de sonate van Ravel konden de musici Bob van der Ent (viool) en Daniël Kramer (piano) al bewijzen dat niet alleen het ijzeren repertoire hun goed ligt, maar bij de preludes van Gershwin, gearrangeerd door de meester-violist Jascha Heifetz, wisten ze de toehoorders mee te voeren in de swingende uitvoeringen van deze grote componist. Het enthousiaste publiek werd beloond met de mooie en gevoelig gebrachte ‘Habanera’ van Ravel als toegift.”

Concertstichting Hillegersberg, 19 november 2011, Rotterdam


“Allereerst de opening met de solosonate in g BWV1001 van Johann Sebastian Bach. Zeer gedurfd. De allergrootste violisten houden zich hun hele leven met de solocomposities van Bach bezig. De bescheiden ogende violist slaagde echter met vlag en wimpel. Hij verraste meteen bij de eerste toon. Een prachtige toon, ruim en rond en daarbij een rustige weloverwogen aanpak van het stuk. Hij vertelde het verhaal op zijn manier en boeide van de eerste tot de laatste noot. Een Cycle voor vioolsolo uit 1988 van de in de kerk aanwezige componiste Ina Bottelier besloot het drietal vaderlandse bijdragen. Violistische hoogstandjes. De violist nam alle horden op meesterlijk wijze en verblufte wederom met zijn techniek en muzikaliteit.”

Wieringer Courant, 28 januari 2011, optreden SKAH, Hippolytushoef